M. 0 - ás autópálya építési tervek

 

A világ többi nagyvárosához hasonlóan már a hetvenes években foglalkoztak a Budapest körül építendő autópálya körgyűrű tervezésével, mert a Budapest centrumú úthálózat lassan lehetetlenné teszi a fővárosi közlekedést. Ugyanis az országon átmenő gépkocsi forgalom mind Budapesten keresztül halad, s ezért vált szükségessé egy, a fővárost elkerülő autópálya körgyűrű építésére

A hetvenes években készített solymári rendezési tervben a körgyűrű nyomvonalát úgy tervezték, hogy az a Csúcshegy irányából a solymári Kerekhegy irányába menjen. Ebben az esetben a solymári Rózsika forrás völgy lett volna az a terület, amit az autópálya átszelt volna, továbbá a Kerekhegy felé menő vonal miatt, a Rózsika utca környékén egy emberöltő idejéig építési tilalmat rendeltek volna el. Nem beszélve a szép természeti környezetet, valamint a község lakott területét érintő hatását.

Annakidején ezt a tervet a solymári tanács részéről kereken elutasítottuk, és ehhez megnyertük a Pest megyei Tanács Építési Osztályvezetőjének támogatását is. Ekkor kezdtek az északi körgyűrű nyomvonalának más helyet keresni.

A nyolcvanas években több ilyen terv is készült, melyek körül szerintem is a legjobbat fogadták el a kilencvenes évek elején, amely szerint az Üröm és Pilisborosjenő között vezető autópálya a borosjenői téglagyár és a Rozália téglagyár között kb. félúton hosszú völgyhíddal szelné át a jelenlegi 10-es út, az Aranypatak, a vasútvonal völgyét, és a Csúcshegy alatt vezető alagúton át Pesthidegkut, majd onnan a Nagykovácsi felé vezető út irányába menne.

A nyomvonal kijelölését éles támadások érték, mert Solymár községet ez jelentősen zavarná, úgymond a zaj, a bűzhatás, a nagyobb átmenő forgalom elviselhetetlenné tenné a solymári lakosság helyzetét.

Biztos, hogy a meg növekedett autóforgalom nem használ, sem a lakosságnak, sem a környezetnek, de tudomásul kell venni, hogy a fejlődést visszafordítani nem lehet. Egyes vélemények szerint a körgyűrűt Piliscsaba fölött kellene elvezetni, hogy Solymárt elkerülje. Solymárnak viszont elsősorban a község érdekét, és a község leendő lakosságának, a mai gyermekeknek az érdekét kell néznie, hiszen ez az út kb. csak egy emberöltő után fog megépülni, jelenleg csak a helyét kell kijelölni. Ha az utat Solymártól távol építenék meg, az növelné csak Solymár átmenő forgalmát, és nem tenné lehetővé azt, hogy a solymáriak azt rendszeresen használhassák.

Tudomásul kell vennünk, hogy ha majd nem épül meg ez az út, akkor a község területe, az átvezető fűútvonalak a jelenleginél még sokkal nagyobb terhelésnek lesznek kitéve, hiszen már most is sokszor 8 – 10 percet kell várakozni, amíg az ember, pl. a Mátyás király utca egyik oldaláról a másikra át tud menni. Nem igaz az ellenvélemény, hogy az út megépülése után a községen átvezető forgalom még nagyobb lesz. Egyrészt a jelenlegi 10-es úton, és Pesthidegkuton is rá lehet majd hajtani az autópályára, s ebben az esetben a kocsik inkább azon fognak közlekedni, nem lesznek kénytelenek a községen átmenni, még Budapestre való utazás során sem, hiszen az autópályáról a város bármely bemenő útjára rá tudnának menni, s igy a város másik végére utazók is azt használhatnák. Solymár lakosságának is kényelmesebb lenne, ha akár az egyik, akár a másik felhajtójánál rámehetnének az autópályára, s igy megspórolnák a városon keresztül való közlekedést, az ország akármelyik pontjára is mennek. A Piliscsaba fölött elvezető M 0 - ás körgyűrűt, viszont a solymári lakosság gazdaságosan nem használhatná, a lényegesen nagyobb távolság miatt.

Nem igaz, hogy a tervezett autópálya zavarja a község lakosságát. Budapest III. kerületének lakosságát jobban zavarja, holott az is hasonló távolságban lesz tőle, de az uralkodó szélirány, autópálya zaját, levegőjét nem Solymár felé viszi, hanem inkább Budapesti irányába. A domborzati viszonyok inkább ezt támasztják alá. De azt is figyelembe kell venni, hogy a Solymáron keresztülhajtó gépkocsik, az itteni 30 km. es tempó, és sűrű megállás mellett, a 20 percet áthaladási idő alatt, a meredek útrészeken sokkal több káros anyagot bocsátanak ki, az itt lakó emberek ablaka alatt, mint az autópályán tized annyi idő alatt átsuhanó gépkocsik.

Solymáron a lakosságnak érdeke lenne, hogy ez a tervezett útszakasz minél előbb megvalósulna, mert ha a jelenleg építésre tervezett Pesti szakasz, egy új Duna hídon át megépül a 10-es útig, akkor kerül csak Solymár igen veszélyes helyzetbe, míg az említett befejező szakasz nem lesz kész, mert a kész szakasz gépkocsiforgalma várhatóan rázúdulna Solymár már amúgy is terhelt átkelő útvonalára, amely a terepadottságoknál fogva nem kerülhető ki.

 

<< Vissza